Lietuvoje vartotojai jau seniai yra įpratę savo būstus bei automobilius patogiai pardavinėti tam skirtose populiariose interneto platformose. Du jauni IT specialistai iš Utenos – Žilvinas Juzėnas ir Tomas Greičiūnas – prieš trejus metus metė sau iššūkį sukurti bei išpopuliarinti sistemą, leisiančią Lietuvos žmonėms patogiai internetu parduoti ir turimus miško sklypus. Ilgametis jų darbo vaisius tapo tikra sėkmės istorija. 2019 m. rudenį startavusioje ir tarptautinių investuotojų dėmesio jau susilaukusioje internetinėje sistemoje Branginu.lt per mėnesį miško pardavimu susidomi vidutiniškai devyni tūkstančiai miško savininkų.
Daug ko išmoko iš miškininkų
„Informacinių technologijų valdymo kompetencijos yra būtina, bet nepakankama sąlyga tam, kad IT sprendimus galėtum efektyviai pritaikyti senoviniais principais veikiančiame sektoriuje”,- teigia vienas iš Branginu.lt sistemos įkūrėjų Ž. Juzėnas: „Dar privalai perprasti ir patį sektorių, kurį bandai skaitmenizuoti, todėl mūsų verslo augimui labai smarkiai pasitarnavo artima partnerystė su patyrusiais miškininkais”.
Viename Utenos kieme kartu užaugę ir draugais tapę Žilvinas ir Tomas verslauti pradėjo dar mokyklos laikais. Su partneriais Utenoje įkurta mažoji bendrija „Familia Nostra” dar 2012 m. pradėjo teikti internetinių svetainių kūrimo paslaugas. Šiuo būdu likimas Tomą ir Žilviną suvedė ir su miškų sektoriumi: į vaikinų valdomą agentūrą „E-įvaizdis” kreipėsi miškų sektoriaus bendrovė, užsakiusi sukurti internetinę prekybos malkomis sistemą.
„Taip susipažinome su miškininkais Gintautu Bartašku bei Irmantu Gyliu – patyrusiais verslininkais, valdančias tokias bendroves kaip „Ąžuolijos miškai” bei „Miškų fondas””,- prisiminimais dalinosi T. Greičiūnas: „Jiems iki šiol esame dėkingi už visas žinias, kuriomis patyrę miškininkai su mumis pasidalino: kaip mišku reikia rūpintis? Kaip mišką reikia apsodinti? Kada mišką galima kirsti? Kaip žmogui neapsigauti siekiant savo mišką parduoti?”.
Iš arti susipažinus su miškininkyste ir „užuodus” nišą, vaikinams kilo mintis kurti elektroninę miškų pirkimo-pardavimo platformą. Kadangi 2017-aisiais jauniems verslininkams trūko pradinio kapitalo, investicijų pavyko pritraukti iš minėtųjų I. Gylio bei G. Bartaško, kurie patikėjo IT specialistų siekiu modernizuoti Lietuvos miškų sektorių.
Kūrybinė laisvė – svarbiau už finansinę paramą
2017 m. aktyviai vystyti pradėtos sistemos Parduokmišką.lt (projekto Branginu.lt pirmtakės) bendrasavininkėmis tapo UAB „Ąžuolijos miškai” bei MB „Familia Nostra”, kartu įsteigusios naują bendrovę – „Miškų medijos grupę”.
Verslui pradėjus generuoti pelną, miškininkystės veteranai I. Gylys bei G. Bartaškas pelningai pardavė savo turėtas akcijas. 2019 m. rugpjūtį vienvaldžiais miškų prekybos startuolio savininkais tapo partnerių akcijas išpirkę T. Greičiūnas ir Ž. Juzėnas.
„Irmanto ir Gintauto perduota patirtis ir miškininkystės žinios mums leido žengti pirmuosius žingsnius, tačiau neslėpsime, jog įgavę šimtaprocentinę verslo kontrolę pasijutome kur kas laisviau”,- apie išmoktas verslo pamokas pasakojo Ž. Juzėnas: „Būtent tuomet kartu su Tomu ėmėme vystyti projektą Branginu.lt, kurio tikslas yra ne tik pasiūlyti efektyvesnį būdą pirkėjų ir pardavėjų suvedimui, bet ir skatinti rinkos skaidrumą bei socialiai atsakingą požiūrį į miškininkystę”.
Svarbiausia – pagarba miškui
Startuolio Branginu.lt pavadinimas įkūnija jaunųjų verslininkų požiūrį į mišką – miško pirkėjai ir pardavėjai skatinami branginti mišką ne vien kaip finansinį resursą, bet visų pirma kaip emocinį turtą bei nacionalinę vertybę. Todėl svetainėje lankytojams ne tik siūloma galimybė brangiau parduoti turimą mišką (gaunant konkuruojančius kainos pasiūlymus iš skirtingų Lietuvos miškininkystės įmonių), bet ir reguliariai dalinamasi edukaciniu turiniu apie tai, kaip turimą mišką prižiūrėti ir puoselėti.
Kaip teigia projekto Branginu.lt kūrėjai, Lietuvoje eterį miško klausimais dažniausiai, deja, užima kraštutinės pozicijos ir praktikos. „Iš vienos pusės girdime ekstremalių pavyzdžių, kuomet miškai yra niokojami, teršiami arba neatsakingai kertami – nuo tokių rinkos dalyvių laikomės kuo toliau”,- teigia T. Greičiūnas: „Tačiau iš kitos pusės žiniasklaidoje bei socialiniuose tinkluose girdime ir daug nepasverto idealizmo, kuomet bet koks miško kirtimas yra laikomas velnio darbu”.
„Tvarios miškininkystės principais profesionalų prižiūrimas miškas ne tik kuria ekonominę naudą, bet ir yra kur kas sveikesnis už apleistą, neprižiūrimą ir tik gražiais žodžiais mylimą mišką”,- kolegai antrino Ž. Juzėnas: „Todėl darome viską, kad sistemoje Branginu.lt mišką pardavę asmenys jaustųsi ramūs, jog savo mišką perleido į rankas, kurios mokės juo rūpintis, o iškirstus brandaus miško plotus visuomet atsakingai atsodins”.
Kam parduoti karvę, jei gali parduoti pieną
Kita vertus, Utenoje užaugino startuolio kūrėjai netruko pastebėti, jog dažnam lietuviui atsisveikinti su savo žaliuoju turtu emociškai yra tiesiog per sunku, kad ir kokią didelę pinigų sumą už turimą miško plotą siūlytų pirkėjai. Sprendimą neparduoti dažnai lemia ir finansiniai išskaičiavimai – tikimasi, jog ateityje miško vertė bus didesnė.
„Jeigu neketini miško parduoti, tai dar nereiškia, jog negali iš savo turto uždirbti”,- samprotavo Ž. Juzėnas: „Šiam žaliojo turto savininkų segmentui siūlome biržių pardavimo paslaugas: miško savininkas uždirba suteikdamas trečiajai šaliai teises išsikirsti kirtimui pribrendusią miško dalį, tuo pačiu įpareigodamas darbų vykdytoją atlikti ir profesionalų praretinto miško ploto atsodinimą”.
Įkvėpimo semiasi ir iš Google
Kaip teigia projekto kūrėjai, Lietuvos rinkos dalyviams dar tenka mokytis Skandinavijos šalyse įprasto požiūrio, pagal kurį miško gerovė ir savininko finansiniai interesai sutampa. „Sveikiausi ir tvarkingiausi yra tie miškai, kurių savininkai yra suinteresuoti iš savo turto gauti pajamų, nes pajamų gali duoti tik sveikas, mylimas ir atsakingai prižiūrimas miškas”,- tvirtino T. Greičiūnas.
Jaunųjų verslininkų tikslas – sistemoje Branginu.lt ilgainiui suburti visus Lietuvos miško savininkus, taip padedant jiems dalintis informacija, susižinoti naujienas ir vykdyti tarpusavio sandorius. Tiesa, rinkoje šiandien vis aktyviau reiškiasi ir kitos platformos, siūlančios mišką parduoti internetu. Anot projekto kūrėjų, tai yra teigiama rinkos dinamika, o iš konkurencijos visuomet laimi vartotojas.
„Mūsų sistema miško pardavėjams yra visiškai nemokama ir neįpareigojanti. Kita vertus, net ir tiems miško savininkams, kurie mūsų sistemoje neketina atlikti nei vien sandorio, mes siūlome daug verčių, pavyzdžiui, teikdami savininkams individualias jų turimo miško ataskaitas, į kurias surenkami svarbiausi konkretaus miško duomenys ir kurias mūsų sistemoje nemokamai gali gauti kiekvienas prašymą pateikęs savininkas”,- pasakojo T. Greičiūnas: „Iš tokių interneto gigantų kaip Google mokomės, jog svarbiausia yra žmonėms duoti kuo daugiau nemokamų verčių, o verslo pajamos tegul jau ateina iš paskos”.